Tinggalkan kaki korang disini

Tentang Gua dan semut gua

My photo
Celah gigi semut gua, Dalam Perut ikan Paus, Malaysia
Gua de bela satu buah semut, Namo die tipah atau nama saintifiziknya mentibang laut, Gua sayang Berliau, Gua xheran apo Luorg nak kate tentang gua dan semut gua, Yang penting kami hidup bahagia (macam dalam Titanic)

Penjaga Cik Mutt gua

Tuesday, May 25, 2010

Mengunci, Membataskan dan mematikan Keyboard dan Mouse

Ada ketika, 1 masa tu kita leka atau cuai, kena pulak de kanak2, budak2 dan anak2 korang berhampiran laptop atau komputer korang, ape yg korang akan lakukan?? haalau dorang ker?? atau terus tutup laptop korang??
Kadang2 budak2 nie cume nak bermain game atau ape sajer yang membuatkan dorg seronok xpun sajer2 jerk nak menekan keyboard atau menggerakkan mouse dengan selamba badak dorang, nak marah pun x guna, budak2 lagi la wok..

Pada masa tuh ar, lebih baik korang mematikan fungsi keyboard dan mouse supaya tidak ada respon pun sekiranya dorg nie bermain dengan laptop atau PC korang..Untuk kes camni la, korang perlu untuk meng'LOCK' dan menyahaktifkan keyboard dan mouse

Di bawah ni, ada beberapa Program yang dapat membuat keyboard dan mouse tidak aktif :


1. Kid Key Lock - Software nie adalah yang paling mudah, Percume pun percume, xperlu bayar untuk guna. Ianya boleh digunakan untuk mematikan butang tertentu pada keyboard, malah keseluruhan keyboard, dan juga mouse korang.





Perisian nie boleh mengunci Pad kekunci seperti berikut :

Mouse Lock options:
  • Left mouse button
  • Middle mouse button
  • Right mouse button
  • Double click
  • Mouse wheel
Keyboard lock options:
  • Standard character keys (letters, numbers, signs, etc)
  • Windows system shortcuts(e.g. alt-tab, win-key, etc)
  • Additional keys (Navigation keys, function keys, ins/del, home/end, etc)

2. Child Proof - Ini lak salah satu program percume dimana ianya melindungi komputer korang dari budak2 klik dengan sengaja. Apabila ianya dah start berfungsi dan running, ia akan sembunyikan semua tetingkap yang korang buka serta taskbar yang berada di bawah. Kemudian ia akan menggantikan taskbar dengan sebuah taskbar yang baru di mana korang leh biarkan budak2 tuh untuk bermain game yang korang pilih tanpa melakukan sebarang kerosakan apa pun pada komputer korang


3. Toddler Keys - Aplikasi ini nampak lebih bagus, kerana tidak hanya menyekat Keyboard dan mouse tetapi juga boleh mematikan butang power CD dan DVD drive serta mengunci dan menghalang drive(CD & DVD drive) untuk membuka dan juga boleh mengunci mouse dan keyboard. Kemudian ia akan memaparkan skrin terkunci, korang boleh menetapkan gambar untuk memaparkan atau suara yang akan bermain sekiranya butang keyboard ditekan.
Untuk menghentikan program, korang hanya perlu taip kata QUIT(tanpa menekan) butang CAPS LOCK. Perkataan password boleh ditukar dalam butang OPtions

Semua program yang aku bgtahu nie adalah bebas untuk digunakan, ianya freeware x berbayar pun, harap ianya dapat menyelesaikan masalah korang untuk membataskan keyboard dan mouse korang dari kanak2..sekurang2nya program nie dapat la membantu korang untuk menangani budak2 nie(yang suke mengaco PC korang bila korang x der kat depan pc) tanpa mematikan komputer korang


0 Gegar Otak:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails