Tinggalkan kaki korang disini

Tentang Gua dan semut gua

My photo
Celah gigi semut gua, Dalam Perut ikan Paus, Malaysia
Gua de bela satu buah semut, Namo die tipah atau nama saintifiziknya mentibang laut, Gua sayang Berliau, Gua xheran apo Luorg nak kate tentang gua dan semut gua, Yang penting kami hidup bahagia (macam dalam Titanic)

Penjaga Cik Mutt gua

Monday, August 30, 2010

53 taun



53 taun..
lagi sejam jerk nak cukup waktu

beberapa minit melangkau saat jerk nak cukup 53 taun
aku masih tetap cenggini
perjuangan selama 53 taun orang2 yang berjuang selama nie
memang berbaloi setelah negara kita dimerdekakan(demi tanah air)

53 taun
bukan umur aku la
nie la sempena ulang taun kemerdekaan negara kita
aku x dapat nk g mane2 pun
duk umah jerk taun nie
sebabnya ??

org umah..now sickness
very very sickness
almaklumla, pembawakan budak
tapi kan u all
teruk gak la bini aku nie kena alahan..
sampai ngan aku pun x mahu..
makan pun susah,
susu langsung xnak minum,
aku lagi la pening,
duk umah cni,dia asik sakit jerk manjang...
kalo umah die , ok la pulak...
salah aku ker?? ke salah rumah??
ader ke camtuh??
ahh wat ever la, malas nak memikiau..

53 taun..
baru jer bape bulan kami berkawin
nie 1st time sambut merdeka sama2 dalam umahh...
ye ker?? macam x pun...tido jerk bini aku...
yang melayan aku pun, hny asap yang berkepul2 kat ruang udara yang dikeluarkan dari mulut aku nie sambil menghembuskan nafas nie mengeluh atau pun puas..tuh yang leh wat aku di awang2an, (rukukkkk..), nasib gak la de blog nie..hehe
merdeka di bulan puasa..kurang ckit la taun nie,sebab puasa kan
sambut hny berpada ,

kerna masih di bulan ramadhan..
jgn la korang sambut terover lak..kang terlajak sahur ti kang..haha


53 taun...
ape2 pun..aku nak ucapkan selamat menyambut kemerdekaan yang ke 53 taun untuk semua..semoga negara kita aman makmur, bersatu padu dan ape2 jerk la yang TERBAAAIIIK untuk semua..

PIECE .. NO WAR..
adiosss...


Monday, August 23, 2010

Buat Semua Suami dan Isteri..



Nie cerita hal raya,
bukan berkaitan dengan aku pun, aku just dapat dari emel yang kawan aku bg kat aku, untuk renungan kita bersama..sebab citer nie penuh dengan mesej yang ingin disampaikan


Ceritanya bermula camni,

Setiap kali menjelang ramadhan, terngiang² suara ibu yang rasanya baru sahaja saya dengar walaupun sudah berlalu berbelas² tahun lamanya..Diantara tazkirah ibu yang saya ingat ialah ketika dalam bulan puasa selepas bersahur sementara menunggu waktu solat subuh ibu memanggil kami (3 orang anak perempuannya dan 2 orang anak lelakinya yang masing² masih bujang)" total adik beradik semuanya 6 seorang dah kawin dan duduk bersama suaminya. Ibu akan bercerita tentang kebesaran ALLAH dan hukum hakam dalam Islam dengan menggunakan bahasa yang mudah untuk difahami oleh anak² nya walaupun ketika itu, saya masih bersekolah menengah rendah.Ayah pula sudah meninggal dunia ketika saya berumur 3 bulan.

IBU : Apa yang nak ibu cakap nie.. dengar baik², lebih² lagi pada Ateh(anak no.3) dan Acik (anak no.5) dan saya (anak bongsu ke 6). Ateh akan mendirikan rumah tangga tidak lame lagi kan. Apabila hampir penghujung puasa dah tentu kamu suami isteri akan berbantah bantahan untuk pulang ke kampung siapa pada hari raya pertama. Betul x??

Ateh & Acik : Betul...
mestilah rumah ibu dahulu...


IBU : Dengar Dulu...
Contohnya rumah kamu di Paka, rumah ibu di johor dan rumah mertua kamu di Marang, rumah sapekah yang akan kamu tuju dulu??

Ateh & Acik : Rumah ibulah...

IBU : Tidak
Ibu tidak izinkan kamu balik ke sini..
Baliklah ke rumah mertua kamu dan jika mertua dan suami kamu izinkan barula balik ke rumah ibu....
Ibu x kisah hari raya ke berapa sekalipun..

Ateh : Mengangguk tanda paham...(Ateh ni banyak ikut perwatakan ibu..penyabar, bertolak ansur dan mahir dalam menjahit, sulam menyulam, memasak dan juga pandai mengurut..diantara kami adik beradik dialah yang paling dalam pengetahuannya dalam Islam seperti ibu juga)


Acik : Mana boleh camtu , tak acilah..
kena gilir² lah baru adil..(dia nie mmg kaki bangkang pun..outspoken ckit kalo die x puas ati)

Ibu : Ingatlah...
Jika anak² perempuan itu sayangkan ibu bapanya dan inginkan kebahagian ibu bapanya di akhirat nanti..
taatlah pada suami dan mertua....

Acik : Macam kaum H****** lak...
Dah kawin x boleh g rumah mak bapak !!

Ibu : Bukan macam tuh..
Islam tuh indah....
Setiap anak² perempuan yang taat pada suami di samping mertua mereka, ibu bapanya akan mendapat pahala di atas ketaatannya itu...dan seperkara lagi, untuk menjaga suami tidak sesusah mananya..
Hanya dua perkara kalo kamu nak menundukkan suami kamu mengikut ISLAM....
JAGALAH NAFSUNYA DAN JAGALAH PERUTNYA...
Insyallah dia x kan kemana²...
Kalo die melilau pun dia akan kembali kepada kamu juga...
Pahala kamu ada di dalam rumah, kamu x payah bersusah payah macam kaum lelaki di luar rumah mencari pahala...

Ditakdirkan Allah , Ateh bernikah dengan seorg pemuda yang yatim piatu..Jadi setiap tahun beraya bersama ibu manakala Acik pulak berkahwin dengan pemuda yang masih mempunyai ibu bapa. Hampir setiap tahun pada hari raya puasa Acik sekeluarga akan beraya di rumah mentua di Melaka, cuma pada hari keempat atau selebihnya di rumah ibu (rumah Acik di KL)...

Dengan takdir ALLAH ketika saya berada di tingkatan 6 rendah, 2 hari sebelum raya puasa,Acik sekeluarga tiba di rumah ibu...Ibu terkejut tapi saya rasa terkejut campur gembira agaknya ibu padamasa itu.

Selepas pulang dari solat terawikh, ibu duduk berbual bersama abang ipar..

IBU : Bila kamu nak bawa isteri kamu pulang ke Melaka?

Abang ipar : Kami akan beraya di sini dan raya ke dua nanti baru balik ke Melaka(die nie mmg malu sakan dengan Ibu)

IBU : Adakah ini desakan dari Isteri kamu?

Abang ipar : Tidak bu..
Saya izinkan keluarga saya beraya di sini..

IBU : Bagaimana dengan ibu bapa kamu? Adakah mereka setuju?

Abang Ipar : Mereka tiada halangan..(dalam hati, saya rasa terkilan.. apalah ibu ni..biarkanla Acik nak beraya di sinipun)

IBU : Izinkan ibu bercakap dalam talipon dengan emak kamu..
(Abg ipar bangun dan mendial no talipon kampungnya dan menyerahkan gagang talipon pada ibu..lama gak ibu berbual dengan besannya). Emak kamu tiada masalah kamu sekeluarga beraya bersama ibu di sini.(Sambil menitis airmata)

Terima kasih kerana membawa anak dan cucu² ibu ke sini..

Apabila habis bulan syawal, seperti biasa hanya saya dan ibu saja tinggal di rumah..
Sebagai anak yang bongsu dan paling rapat dengan ibu dan masih solo ketika itu, ibu mencurahkan perasaan dan berbangga kerana dapat membingbing anak² perempuannya kearah islam tapi ibu amat kecewa dengan kedua² anak² lelakinya yang seperti lembu dicucuk hidungnya menjadi pak turut kepada isteri mereka.

Bayangkan la , menantu perempuan ibu yang sulong tidak pernah bermalam di rumah ibu, apatah lagi selepas makan, nak tolong basuh pinggan ke atau menolong kerja² rumah yang lain (tak boleh citer pjg..da masuk bab mengumpat lak....)

Semasa saya di tingkat 6 atas, ibu kembali ke rahmatullah membawa seribu kekecewaan
di atas sikap anak² lelakinya..

Alhamdulillah apabila saya mendirikan rumah tangga.. masalah pulang beraya tak mendatangkan masalah pada suami kerana semua jenis cuti kami sekeluarga akan habiskan di rumah mertua saya..Saya juga salah seorg menantu yang disenangi..

Saya selalu bertanya pada diri sendiri...
Sempurnakah sudah aku sebagai seorg menantu?

Sempurnakah aku sebagai seorg isteri yang solehah ?...

Berjayakah aku menjadi ibu seperti mana ibu ku dulu????

Ya allah..
Berikanla aku petunjuk dan pimpinla aku kejalan yang engkau redhai...
Aminnnnn


MOral Of the story
Jangan gaduh pasal balik raya la, pakat baik²
Buat anak lelaki, tanggungjawab kat ibu sampai salah seorang (anak tu atau ibu) menemui ajalnya.
Buat para isteri a.k.a anak perempuan, jangan sampai jadikan suami anda anak derhaka.....



Wednesday, August 18, 2010

USB Grabber

Lain kali kalo korang nak salin data dari salah satu drive ke drive USB yang len, korang tak perlu lagi cari setiap fail @ data secara manual. Biasanya kita pilih setiap maklumat secara manual dan salin ke dalam folder tertentu drive USB , tapi skang tak lagi..

Aku dah pun menggunakan software ini,ianya dinamakan sebagai Grabber USB, dimana ianya menunjukkan operasi pengendaliannya dari namanya sendiridan akan mengambil semua data dari drive yangditentukan oleh korang sendiri kepada drive USB.(menyalin semua fail dari drive korang)

Kalau nak di ikutkan ukuran saiz , software ini pakai kapasiti yang kecil je, dalam lingkungan 212 Kb jerk, sehingga sangat ringan bg komputer² yang berat dan slow bahkan korang tidak perlu install pun. Ianya akan meminimizekan programnya ke sistem tray dan korang boleh klik jerk kat tray bawah berhampiran clock tu . Lagi 1, software ni bukan sahaja mengambil data dari mane² drive, malah korang juga boleh membenarkan data² @ folder² untuk diambil. Ianya mempunyai banyak pilihan di bawah Tab Setting supaya korang boleh membuat ianya bekerja seperti yang korang mahukan..




Melalui gambar di atas, korang dapat lihat yang ia akan menyambar data sebaik sahaja korang tekan butang grab pada tetingkap aplikasi software ini. Secara defaultnya, ia akan menganggap semua drive dalam komputer korang sebagai drive USB. Jika korang ingin Copy apa² je data dari satu drive ke drive yang lain, bolehlah korang menggunakan software ini. Jikalau tidak,korang bolehla tukar setting dan kemudian ianya tidak lagi menganggap drive@ hardisk korang sebagai drive USB lagi.




Jika korang ingin menyemak data yang diambil, korang pergi ke Grab Data melalui menu konteks grabber USB dan jika mahu menyimpan data itu dengan selamat, korang wat la folder tuh menjadi hidden. Korang boleh melihat semua jenis tatacara yang disediakan oleh software ini dari snapshot di bawah ini.



Terdapat pilihan disebut sebagai 'Autorun ", dimana ianya akan meng"Autorun" tool ini selepas korang cuba membukanya, Autorun atau teroka pilihan supaya dapat membuka USB drive. Secara default pilihan ini telah disable, tetapi jika korang ingin menggunakannya maka korang perlu mengkonfigurasi dahulu sebelum menggunakannya.

freeware ini serasi dengan semua versi Windows, seperti yang telah diperiksa pada Windows XP dan Windows 7 Ultimate 32-bit edition.

klik sini untuk mendownload (DOWNLOAD)




Tuesday, August 10, 2010

Skudip di PD


Skudip di PD (Hotel Avilion)




Bot² yang disewakan oleh pihak hotel



Kamis hingga sabtu...perjalanan memakan waktutidak panjang, ngam² jeberlangsung satu bengkel di Hotel Avenue di PD..Seperti biasa, aku sebagai urusetia,

memastikan perjalanan meeting berjalan dengan lancartanpa sebarang kekusutan,dibantu aku dengan rakan² pejabat dari unit yang sama..

Hotel cantik tp wifi ape pun xder..dengo kater ituh hotel baru??walllahualam, maybe baru dari segi pengambilan alih hotel lame kepada baru..who cares..tp bnyk2 tmpat , hotel nie ar yang kurang sesuai untuk buat meeting,tidak boleh bertimbang rasa langsung..semuanya nak berkira..kami yang urusetia nie x dapat makan ape pun..tempat meeting la kemain jauh lagi dari bilik hotel. jenuh nak mengangkat barang² dan peralatan untuk meeting..huhu

Kalo bilik hotelnya pulak mmg la cantik..kira ade class la..tp yg VIP punya pun x la besar mane pun..sebab aku sendiri da g check..besau lagi bilik aku..haha

maybe privacy untuk VIP mmg ader, berbanding dari bilik aku kn..sepanjang bengkel tuh sempat la gak aku bergambar ckit sebanyk perjalanan di hotel tuh..hehe..



Penunjuk hotel tempat bengkel berlangsung




Waktu nie mmg dah agak buhsan da


Dah x peduli da ape yang dorang duk bincangkan lalu bermain game untuk menghilangkan boring

Kat dalam lif pun jadi la


Sambungan dari lif tadi



Posing Maut..heehe


U.F.O kah???

nie ngah bersahaja jer nie


Cian Belang nie, Lapo sesangat da aku tgok die makan


Bersama² urusetia yang bertungkus lumus


Terima kasih pada rakan² yang membantu aku dalam menjayakan bengkel ini

Related Posts with Thumbnails